Eindelijk naar Papoea Nieuw Guinea - Reisverslag uit Port Moresby, Papua Nieuw Guinea van Robbert Schuylenburg - WaarBenJij.nu Eindelijk naar Papoea Nieuw Guinea - Reisverslag uit Port Moresby, Papua Nieuw Guinea van Robbert Schuylenburg - WaarBenJij.nu

Eindelijk naar Papoea Nieuw Guinea

Door: Robbert van Schuylenburg

Blijf op de hoogte en volg Robbert

11 Juni 2014 | Papua Nieuw Guinea, Port Moresby

Eindelijk een teken van leven!:)

Na een reis van 42 uur was ik eindelijk in Townsville, ik heb hier een jaar naar toegeleefd. En ik moet zeggen ik heb er nog geen moment spijt van. De eerste 5 weken zijn voorbijgevlogen. Vandaar dat het tijd is om mijn blog te updaten.
In de afgelopen 5 weken heb ik veel nieuwe mensen leren kennen met verschillende nationaliteiten en waarschijnlijk enkele vriendschappen voor het leven gesloten. De staff members hier zeggen dat een half jaar optrekken met deze mensen gelijkstaat aan een vriendschap van meerdere jaren, aangezien we 7 dagen per week met elkaar optrekken.
Wel moet ik toegeven dat ik de lessen en het huiswerk onderschat heb. Deze zijn erg intensief en confronterend gebleken. De lessen hebben iedereen in onze klas een spiegel voor gehouden en bij ieder van ons zijn dingen uit het verleden naar boven gekomen die we hebben kunnen confronteren/afsluiten.

Komende donderdag 12 juni gaan we eindelijk naar Papoea Nieuw Guinea (PNG)!! Ik ben super enthousiast dat het eindelijk zover is. We vliegen in de ochtend van Townsville naar Cairns en van Cairns naar Port Moresby in PNG. Na aankomst gaan we gelijk naar het schip “Pacific Link”. Mijn team blijft 3 - 4 weken op dit schip. We zullen eerst 1 – 2 dagen oriëntatie op het schip hebben voordat we van Port Moresby naar de Gulf province varen.
We zullen 2 – 3 weken op het schip verblijven om de klinieken te ondersteunen en waar nodig op het schip helpen. Via deze website http://ywamships.org.au/ship-locator/ kunnen jullie volgen waar het schip zich precies bevindt. Hierna hebben we een week les op het schip en hierna gaan we 3 weken naar Kerema in de Gulf province. Wat we hier gaan doen is nog niet duidelijk, maar dat het uitdagend en super gaaf gaat zijn staat vast. We zullen hopelijk ook gaan hiken in de omgeving, zodat we ook kunnen genieten van de super mooie natuur.

Wat informatie over Kerema:
- Kerema is de hoofdstad van de Gulf province
- Er wonen ongeveer 6000 mensen
- Er worden in totaal 20 talen gesproken in de Gulf province
- Kerema ligt net als Port Moresby aan de zee
- De Gulf province is één van de armste provincies van PNG
- De infrastructuur is zeer slecht of zo goed als niet bestaand

Er zijn nogal wat verschillen tussen de cultuur in het westen en in PNG. Zo is het not done om over iemands benen heen te stappen, dit wordt opgevat als een grove belediging. Wanneer je in een cirkel zit en je wilt naar de andere kant van de cirkel lopen, dan is het een grove belediging als je door de cirkel loopt naar de andere kant. Je zal buiten de cirkel om moeten lopen.
De rolverdeling tussen man en vrouw is heel traditioneel. De vrouw is verantwoordelijk voor het eten, huis en de kinderen en man is verantwoordelijk voor alles buiten het huis.
Veel mensen kauwen op beetlenut een soort vrucht die werkt als een drug. Dit is legaal in PNG, maar een groot probleem. Omdat beetlenut relatief duur is, geven de mensen soms het beetje geld dat ze hebben uit aan beetlenut. En het is zo gewoon in PNG, dat je zelfs kinderen van 5 kan tegenkomen die beetlenut kauwen. Beetlenut zorg ervoor dat de mond van de gebruiker rood wordt en de tanden wegrotten. Ik heb begrepen dat het gewoon is om in PNG rode vlekken op de grond te zien, van de mensen die op de grond spugen op het moment dat ze de drug gebruiken. In Port Moresby is het sinds enige tijd om die reden verboden, om beetlenut op de straten te gebruiken. Omdat de straten volzaten met rode spuugplekken. De burgemeester heeft na dit besluit lange tijd met beveiliging rond gelopen, aangezien hij een hele stroom aan doodsbedreigingen had ontvangen.

Nadat de 7 weken om zijn komen we weer terug in Australië en zullen we nog 3 weken les krijgen op het nieuwe schip. Dit schip zal in de loop van volgend jaar de “pacific link” vervangen. Met dit schip kunnen er 500% meer mensen bereikt en geholpen worden dan dat op dit moment het geval is. Het nieuwe schip kan ook 11 maanden per jaar gebruikt worden in PNG tegenover de 6 maanden per jaar die mogelijk zijn met de “pacific link”. Wij zullen na de 3 weken les onderdeel zijn van de ship tour langs de oostkust van Australië. We zullen diverse havens aandoen en in deze steden op scholen, kerken en overige organisatie vertellen over het werk dat YWAM ships doet in PNG. Om zo de Australische jeugd enthousiast te maken voor korte missies op het nieuwe schip, om de bekendheid van het nieuwe schip te vergroten, maar ook om te vertellen dat wij werken vanuit een christelijk perspectief en waarom wij geloven dat het belangrijk is om de mensen te helpen die in nood zijn. Niet alleen in PNG, maar zeker ook in Australië!

Groetjes,

• 11 Juni 2014 - 11:00

Adriaan:

Super cool om dit zo te lezen Robbert! Veel succes op de boten en met alle culturele verschillen!

• 11 Juni 2014 - 11:19

Anne Marie De Man:

Ohh.. lucky bastard! Jullie krijgen gewoon les op het nieuwe schip EN gaan een shiptour doen langs de kust van Australie.. hoe vet is dat! Kun je meteen de Gold Coast en alles zien.. Duidelijk verhaal! En dat beatle nut sinds een tijdje verboden is.. dat was bij ons nog niet :) Stay blessed and keep us updated:)

• 12 Juni 2014 - 18:51

Inge:

Yeah!! Haha je zit er!! Zo enthousiast dat je er over was en hopelijk nog steeds bent.
    Enjoy!! En wense :)!

• 17 Juni 2014 - 22:02

Mischa:

Hey man! Tof reisverslag, klinkt erg mooi allemaal en zo te lezen ben je al helemaal in de reis opgegaan! Geniet ervan, dat traditionele gezin zou eigenlijk hier ook weer ingevoerd moeten worden ;) Have fun en wees gezegend!

• 17 Juni 2014 - 22:04

Mischa:

Jij durft trouwens met die slang!

Verslag uit: Papua Nieuw Guinea, Port Moresby

Reis naar Australie en PNG

Hallo familie, vrienden, (ex)collega's en overige geïnteresseerde,

Via deze weg ga ik proberen jullie op de hoogte te houden van mijn ervaringen in Australië en Papua Nieuw Guinea.
Wat ga ik nou eigenlijk doen de komende 6 maanden?
Ik ga een DTS ship volgen van Youth With a Mission. Dit is een christelijke opleiding gecombineerd met vrijwilligerswerk in PNG. De eerste 6 – 8 weken zullen in het teken van training/college in Australië staan. Na deze periode zullen we met een medisch schip vanuit Australië vertrekken naar PNG.

Dit schip beschikt over meerdere operatiekamers en tevens zullen er doctoren en overig medisch personeel aan boord zijn. In PNG zullen we de armste en meest afgelegen regio's bezoeken. We zullen hier voorlichting over hygiëne geven op scholen, de mensen leren hoe ze water moeten filteren. We gaan medicijnen verstrekken, mensen trainen en de mensen die medische hulp nodig begeleiden naar het schip waar ze gratis geholpen kunnen worden. Een x aantal weken zullen wij door de jungle van dorp naar dorp trekken om de mensen te informeren over het schip en om zo in zoveel mogelijk dorpen voorlichting te kunnen geven en medische hulp. Wat mijn extra rol in deze gaat zijn, weet ik nog niet. Maar daar zal ik snel genoeg achter komen. Ik heb er super veel zin en ik ben heel benieuwd wat het komende half jaar gaat brengen.
Ter illustratie van het werk dat YWAM medical ships verricht in PNG zie onderstaande video:

Groetjes,